Elbi Electric

Groei Stimuleren en Gebruikerservaring Verbeteren

Elbi Electric implementeerde de All-in-One DynamicWeb-oplossing en bood een B2B-oplossing voor realtime prijs- en voorraadinformatie. De integratie met Microsoft Dynamics NAV geautomatiseerde orderverwerking, verbeterde klantenondersteuning en verhoogde efficiëntie van het verkoopteam. De implementatie resulteerde in omzetgroei en aanzienlijke verbeteringen in het gebruik en de toegankelijkheid van de website.

Elbi Electric & Lighting is de toonaangevende importeur en onafhankelijke distributeur van elektrische apparatuur en materialen in Roemenië. Met meer dan 25 jaar ervaring in de branche hebben ze zich gevestigd als een vertrouwde naam door hun gevarieerde productassortiment en consistente voorraadbeschikbaarheid.

Als nationale leider in professionele distributie voor de elektrische sector is Elbi Electric & Lighting de grootste distributeur in Roemenië geworden voor een breed scala aan elektrische producten, zoals verlichtingsarmaturen, transformatoren, kabels en automatiseringssystemen.

De uitdaging

De behoefte aan een op maat gemaakt B2B-platform

Elbi Electric is een nationale leider in zijn vakgebied en heeft een zeer uitgebreid en divers klantenportfolio, waarbij elke partner zijn eigen specifieke kenmerken heeft op basis van de categorieën producten die worden verkocht, evenals zijn bedrijfsomvang en de regio waarin het actief is. Al deze variaties hebben geresulteerd in individueel op maat gemaakte zakelijke polissen voor elke klant.

Dus hoewel al deze aspecten intern werden beheerd via Microsoft Dynamics NAV, ontstond er een behoefte en wens om klanten real-time informatie te bieden via een webinterface.

Het belangrijkste doel was om een B2B-platform te creëren waar klanten toegang hebben tot gepersonaliseerde prijzen en real-time voorraadinformatie vanuit zowel het centrale magazijn als de regionale magazijnen waarin ze actief zijn. De nadruk op live updates was vanaf het begin essentieel vanwege de toegenomen dynamiek van prijsbeleid en voorraadniveaus, gecorreleerd met een groot aantal klanten (meer dan 10.000) en SKU's (meer dan 15.000), wat een aanzienlijke hoeveelheid gegevens genereerde.

Ondanks voortdurend zoeken en verschillende pogingen om de juiste oplossing te vinden, hoefden de meeste van hen de informatie slechts met bepaalde tussenpozen bij te werken, wat leidde tot discrepanties tussen de realiteit op het terrein en wat klanten zagen.

De oplossing

DynamicWeb B2B-oplossing die de klantervaring van Elbi Electric transformeert

DynamicWeb-partner Commergent beschouwde de DynamicWeb Commerce Suite als de meest geschikte voor de behoeften van Elbi Electris, aangezien deze een connector heeft die native samenwerkt met MS Dynamics NAV. In ongeveer 3 maanden tijd werd de eerste versie van het Elbi Electric-platform gelanceerd.

Deze oplossing heeft meerdere wijzigingen en functionaliteiten met zich meegebracht, zoals het weergeven van de realtime gepersonaliseerde prijs per klant, voorraadbeschikbaarheid, evenals realtime financiële en boekhoudkundige situaties voor de klant, maar ook automatische overdracht van bestellingen naar NAV en voorraadreservering, waardoor de klant meer controle krijgt over zijn gegevens en stromen.

Bovendien hebben we het aanmaken van klantenondersteuningsaccounts geautomatiseerd, samen met een nauwe correlatie tussen klanten en hun aangewezen klantenservicemedewerker. Aangezien de Commerce-suite een zeer krachtig contentmanagementsysteem (CMS) heeft, kunnen we ook gepersonaliseerde content toevoegen op basis van toestemmingen van klanten.

Het resultaat

Van traditioneel naar digitaal: groei ontketenen met de DynamicWeb-oplossing van Elbi Electric

Tot de implementatie van de oplossing werden alle verzoeken van klanten om prijzen, voorraden of financiële situaties doorgestuurd via traditionele methoden zoals telefoon of e-mail, wat resulteerde in een aanzienlijke hoeveelheid tijd en het werk van het verkooppersoneel dat werd besteed aan bureaucratische handelingen. Toen al deze dingen via het platform beheersbaar werden, konden de verkopers veel meer tijd besteden aan het opbouwen van relaties en verkoopactiviteiten, wat tot uiting kwam in een toename van de omzet.

Momenteel vertegenwoordigt het volume van de bestellingen die via het B2B-platform worden afgehandeld 10% van de inkomsten die via het distributiekanaal worden gegenereerd, met een plan om 25% te bereiken in de komende 2-3 jaar.

Het aantal actieve bezoekers is na de implementatie met 200% gestegen en ook het aantal actieve sessies is met 300% gestegen. Deze wijziging heeft geleid tot meer vertrouwen van gebruikers in het online platform en meer tijd die eraan wordt besteed. Bovendien is er de afgelopen twee jaar een consistente opwaartse trend in het gebruik en de toegankelijkheid van de website.

Segment

B2B, Microsoft NAV, eCommerce, CMS, PIM, Marketing

Location

Romania

Partner

Commergent