Inzichten

Digitaal productpaspoort

Bent u klaar voor het Digitale Productpaspoort? Als het antwoord nee is, is het misschien tijd om het gesprek aan te gaan en de juiste oplossing voor jou en je bedrijf te vinden.

Nieuwsgierig naar meer? Bekijk onze whitepaper Digital Product Passport en ontdek hoe DynamicWeb u kan helpen uw productgegevens op orde te krijgen en u op weg kan helpen met het Digital Product Passport.

DPP Korte Serie

Wat is het DPP en waarom moet je ermee beginnen?

Samen met ons gaan we dieper in op het Digital Product Passport, samen met Senior Commerce Consultant Lars Bruun van Columbus Global en Commercial Product Manager Lars Byg Holm van DynamicWeb.

De DPP Short Series bestaat uit een reeks video's waarmee je in de verschillende aspecten van het Digital Product Passport kunt duiken - termen, strategieën en specifieke tools om de taak die voor je ligt op te lossen.

Bekijk de video en neem contact met ons op als u klaar bent om de volgende stap te zetten.

DPP korte serie - snelkoppelingen

Digitaal productpaspoort

Wat is het Digitale Productpaspoort en wat betekent het voor jouw bedrijf?

Kortom, het Digitale Productpaspoort zal een hulpmiddel zijn om gedetailleerde informatie te verstrekken over een product gedurende zijn levenscyclus. Deze informatie omvat gegevens over de samenstelling van het product, de herkomst, de impact op het milieu en andere relevante details. Dit alles zal beschikbaar zijn voor iedereen die interactie heeft met het product door middel van een scanbare tag (bijv. QR-code of vergelijkbaar).

Het DPP zal het gemakkelijker maken om belangrijke productinformatie te publiceren, waardoor meer transparantie en traceerbaarheid in de toeleveringsketen ontstaat en consumenten producten gemakkelijk kunnen vergelijken en beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen over de aankoop, reparatie en recycling van producten.

Het nieuwe transparantieniveau zal merken en fabrikanten die zaken doen binnen de Europese Unie motiveren om duurzamere producten te kopen, te produceren en te distribueren om concurrerend te blijven.

Als je meer wilt weten, download dan onze whitepaper Digital Product Passport om onze inzichten te lezen.

Download white paper

Digital Product Passport

Wat is het Digitale Productpaspoort en wat betekent het initiatief voor jouw bedrijf.

Het Digitale Productpaspoort is door de Europese Unie (EU) geïntroduceerd als een nieuwe duurzaamheidsverordening met als doel de overgang naar een circulaire economie te versnellen, materiaal- en energie-efficiëntie te stimuleren, de levensduur van producten te verlengen en het ontwerp, de productie, het gebruik en de verwerking aan het einde van de levensduur van producten te optimaliseren.

De whitepaper bespreekt de mogelijke uitdagingen en kansen voor bedrijven en benadrukt de rol van DynamicWeb PIM bij het helpen van bedrijven om te voldoen aan de eisen van het Digitale Productpaspoort.

De whitepaper is in het Engels.

Het Digitale Productpaspoort, kortweg DPP, is door de Europese Unie (EU) geïntroduceerd als een nieuwe duurzaamheidsverordening met als doel de overgang naar een circulaire economie te versnellen en materiaal- en energie-efficiëntie te stimuleren.

Digitale Productpaspoort

Alles draait om gegevens!

Het Digitale Productpaspoort zal nieuwe normen stellen voor de manier waarop merken en fabrikanten de kwaliteit en consistentie van hun productgegevens handhaven. DPP-gegevens zullen waarschijnlijk het volgende omvatten:

Productgegevens

Informatie zoals naam, merk, model, batchnummer, productiedatum en garantiegegevens.

Materiaalgegevens

Informatie over de herkomst van grondstoffen en onderdelen.

Gegevens leverancier

Informatie over de leveranciers die betrokken zijn bij de inkoop.

Eigendomsgegevens

Details over huidige en vroegere eigenaars.

Reparatiegegevens

Informatie over de algemene repareerbaarheid van het product, plus specifieke reparatiegebeurtenissen en redenen.

Gegevens over milieu-impact

Informatie over de koolstofvoetafdruk van de productie- en distributieprocessen en de milieu-impact tijdens de levensduur.

Impact

Potentiële uitdagingen en mogelijkheden

Het is aan de merken en fabrikanten om de vereiste gegevens te verzamelen, te verstrekken en te delen en het lijdt geen twijfel dat de uitgebreide gegevensvereisten in het DPP een uitdaging zullen vormen voor veel spelers in de toeleveringsketen.

Eerst en vooral zullen bedrijven veel meer inzicht moeten krijgen in de algemene impact van hun producten. Ten tweede zullen bedrijven nieuwe strategieën, processen en systemen moeten implementeren om met de gegevensvereisten om te gaan, wat aanzienlijke investeringen kan vereisen.

Het Digitale Productpaspoort zal echter ook een geheel nieuw platform bieden met nieuwe mogelijkheden voor bedrijven om hun merk te positioneren als een serieuze en verantwoordelijke partner met een duurzaam bedrijfsmodel - waardoor het consumentenvertrouwen, het merkimago en de concurrentiekracht toenemen.

Deel van de oplossing

DynamicWeb PIM en het digitale productpaspoort

Een Product Information Management (PIM) systeem kan een cruciale rol spelen bij het helpen van bedrijven om te voldoen aan de nieuwe vereisten van het Digital Product Passport (DPP) en ervoor te zorgen dat de juiste gegevens altijd beschikbaar en up-to-date zijn, veilig worden opgeslagen en effectief worden gedistribueerd.

DynamicWeb biedt een flexibel en schaalbaar Product Information Management (PIM) systeem waarmee bedrijven eenvoudig gegevens kunnen verzamelen uit verschillende bronnen, waaronder ERP-systemen, datapools van derden, feeds van partners, enz. 

Meer inzichten

Wil je meer weten over PIM?

Wat is een PIM-systeem, waarom hebt u er een nodig en hoe kan DynamicWeb PIM in uw bedrijf passen?

Verdiep je in onze PIM-gids voor antwoorden, best practices en inzichten uit de sector.