Europcar
De grootste autoverhuurder van Denemarken lanceert een nieuw B2B- en B2C-boekingsportaal dat meer dan 7.000 personenauto's, bestelwagens en vrachtwagens afhandelt
Het nieuwe DynamicWeb B2C- en B2B-boekingsportaal zorgt voor nauwkeurige en up-to-date eCommerce-gegevens door de nauwe integratie met CARLA, het eigen interne boekings- en ERP-systeem van Europcar. De oplossing is ook geïntegreerd in het CRM-systeem van het bedrijf.
Europcar is de grootste autoverhuurder van Denemarken met een gedeelte van 34% en 40 kantoren in het hele land. Het bedrijf is bij de meeste Europeanen bekend en omvat submerken zoals PS Car Rental, Driveon.net, TaxFreeCars en BookCar.
Uitdaging
Europcar-klanten moeten in staat zijn om de exacte auto's te vinden en te boeken die aan hun specifieke behoeften voldoen, en alle beschikbare huuropties en -selecties af te handelen via een snelle en gebruiksvriendelijke boekingsstroom.
Het boekingssysteem Europcar.dk moet meer dan 7.000 personenauto's, bestelwagens en vrachtwagens kunnen verwerken, technische specificaties, leeftijdsvereisten en beschikbaarheid bij lokale kantoren. De prijzen moeten constant up-to-date zijn en B2B-klanten moeten toegang hebben tot hun eigen specifieke voorwaarden.
Ten slotte wilde het bedrijf de vorige oplossing europcar.dk nieuw leven inblazen met een nieuw en geoptimaliseerd responsief ontwerp en een digitaal profiel dat overeenkomt met de internationale versie – Europcar.com.
De Oplossing
Het nieuwe DynamicWeb B2C- en B2B-boekingsportaal zorgt voor nauwkeurige en up-to-date eCommerce-gegevens door de nauwe integratie met CARLA, het eigen interne boekings- en ERP-systeem van Europcar. De oplossing is ook mogelijk in het CRM-systeem van het bedrijf.
Het boekingssysteem maakt gebruik van Angular voor optimale prestaties en geavanceerde zoekfilters en -functies, waarmee klanten snel een goede match kunnen vinden door dynamische zoekresultaten weer te geven op basis van de informatie die in de zoekbalk wordt verkregen.
Gebruik vooraf staat voorop en dat komt tot uiting in de nieuwe en verbeterde boekingsstroom. Klanten kunnen kiezen of ze hun boeking willen voltooien door in te loggen op hun profiel, de gegevens handmatig in te voeren of door gebruik te maken van de snelboekoptie. Europcar kan ook aanvullende aanbiedingen doen als onderdeel van de boekingsstroom om nieuwe cross- en upselling te genereren.
Het Resultaat
Als we de drie maanden na de lancering van hun nieuwe DynamicWeb-weboplossing vergelijken met dezelfde periode vorig jaar, blijkt dat de huidige online omzet op index 116% ligt en naar verwachting zal stijgen, aangezien steeds meer B2B-klanten het nieuwe boekingsportaal gaan gebruiken. Alleen al de eerste microsite van de site genereerde in de eerste 12 maanden een indrukwekkende omzet van DKK 2,4 miljoen.
Europcar ervaart ook een grote SEO-verbetering, met een toename van 17% in organisch verkeer in combinatie met 18% meer nieuwe bezoekers en tot slot een daling van 20% in het afwijzingspercentage.
Met de nieuwe oplossing kan Europcar gemakkelijk nieuwe microsites creëren voor hun grote klanten met unieke prijzen, producten en boekingsomgevingen, die bijdragen aan de algemene omzetstijging.
Ten slotte draaien de twee submerken, taxfreecars.dk en bookcar.dk, op hetzelfde DynamicWeb-platform als europcar.dk, met dezelfde sjablonen en integraties, maar met verschillende ontwerpen. De set-up maakt het eenvoudiger om sjabloonwijzigingen en technische updates op alle sites door te voeren - en website-editors kunnen alle websites vanuit één enkele oplossing afhandelen, waardoor kostbare tijd en middelen worden bespaard.