Finixa
Finixa's digitale transformatie: een toekomstgerichte productcatalogus met PIM en DAM-integratie.
Verhoogde controle, verbeterde snelheid en toegenomen toegankelijkheid resulteren in aanzienlijk meer klanttevredenheid. Deze transformatie heeft niet alleen het succes van Finixa versterkt maar ook een significante impuls gegeven aan hun wereldwijde groei.


Finixa, wereldwijde speler in de automotive refinishing- en detailingindustrie, is bekend onder professionals voor hun reparatie- en verf-oplossingen. Als fabrikant en groothandelaar biedt Finixa een breed scala aan hoogwaardige en nicheproducten, variërend van verfapplicatiegereedschap tot masking-oplossingen en carrosserie-werkplaatsapparatuur. Verder leveren ze ook spuitsystemen, schuurpapier en andere producten aan de B2B-markt. Er is een sterke focus op 'automotive', maar ze helpen ook bedrijven in de maritieme sector.
The Challenge
Inefficiënte en verouderde processen
Finixa stond voor significante uitdagingen. Er waren veel historisch gegroeide handmatige processen in productbeheer, verspreid catalogusmanagement en “klassieke” orderverwerking.
Ze zochten een PIM, CMS en DAM-oplossing en vonden de perfecte match met het DynamicWeb all-in-one systeem. Dit omvatte een gebruiksvriendelijke productcatalogus, PIM met ondersteuning voor 17 talen, integratie voor hun video-platform Finixa TV, DAM-functionaliteit voor eenvoudige toegang tot assets (op productpagina's), complexe korting-afhandeling en integratie met Indesign voor geprinte media. Daarnaast was integratie van een extra website, de internationale shop voor Finixa USA, vereist.
Verder moest het systeem integreerbaar zijn met het ERP Exact Globe zodat onder meer klanten, stock en prijzen met het platform synchroniseren.
Finixa zocht efficiëntiewinst door automatisering, gebruiksvriendelijkheid, centralisatie en flexibele integreerbaarheid.


The Solution
Een sterke online aanwezigheid
Het DynamicWeb all-in-one-platform bood een veelzijdige oplossing voor al deze uitdagingen.
Het geïntegreerde Product Informatie Management (PIM) systeem bood de oplossing voor de productdata die op verschillende systemen gemanaged werd. Het centraliseren in één systeem in combinatie met het instellen van verschillende verrijkings-flows, liet toe dat verschillende departementen (sales, marketing, enz.) makkelijk konden samenwerken zonder elkaars werk te hinderen. Handige persoonlijke dashboards en notificatiesystemen lichten de werknemers in wanneer en hoeveel actie vereist is.
Als ‘Single Source of Truth’ stuurt PIM ook verschillende kanalen aan. Zo zijn er het productplatform, het DAM, printed media (catalogus) en verschillende websites. De omschakeling naar een centrale PIM zorgt ervoor dat er sneller, efficiënter, met minder fouten en meer plezier gewerkt wordt.
Indien klanten vooraf de technische specificaties wensen in te zien, is dit eenvoudig mogelijk direct vanaf de productpagina. Liever ook nog wat keuze tussen andere ‘assets’? Dan klikken ze eenvoudig door naar het DAM-portaal waar alle downloadbare elementen gecentraliseerd zijn. Al kan een klant na een order met 1 klik alle bijbehorende assets in een taal naar keuze downloaden.
Finixa investeert veel in video en media om connectie te leggen met de klant. Ze informeren, promoten en enthousiasmeren met Finixa Tv. DynamicWeb is een open systeem en dat maakt video integratie makkelijk. Dit is terug te vinden door de gehele website frontend, waaronder de productpagina’s. Net als bij het PIM-systeem zorgt de centralisatie hier voor een efficiënt beheer.
Verder zijn er nog de verschillende marketingtools en rapporten die de digitale marketeers ondersteunen.
De keuze voor DynamicWeb maakte een volledige transformatie en een sterke online aanwezigheid mogelijk.
The Result
Hogere klanttevredenheid en verhoogde efficiëntie
Klanten hebben toegang tot gedetailleerde productbeschrijvingen, levendige afbeeldingen en uitgebreide technische specificaties over nieuwe producten. Verhoogde controle, verbeterde snelheid en toegenomen toegankelijkheid resulteren in aanzienlijk meer klanttevredenheid. Deze transformatie heeft niet alleen het succes van Finixa versterkt maar ook een significante impuls gegeven aan hun wereldwijde groei.
Werknemers ervaren nu meer controle, realiseren aanzienlijke tijdswinst en genieten van een aangenamere werkomgeving. De transformatie heeft geleid tot verhoogde nauwkeurigheid, verbeterde samenwerking en grotere uniformiteit. De unieke en vlekkeloze integratie van de PIM met 17 talen, DAM en de website is een perfecte demonstratie van technologische synergie.

Segment
eCommerce, CMS, PIM
and Marketing
Location
Belgium
Website
Partner
eWings